احمد محمودزاده در آیین افتتاحیه دورههای توانمندسازی نیروهای مدارس و مراکز غیردولتی شهر تهران که با حضور علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد، ادامه داد: گاهی این رهاشدگی در مدارس غیر دولتی منجر به ابتکارات خاص شده بود که باید از آن بهره جست. دلیل آن نیز این است که نیروی شایسته و دغدغهمند زیادی به عنوان موسس و مدیر در این مدارس وجود دارد. این دغدغهمند بودن و شایسته بودن این نیروها موجب شده کارهای خوبی در این مدارس شکل گیرد اما به دلیل وجود این رهاشدگی آسیبهایی نیز میبینیم. طوری که این روزها گاهی در فضای مجازی و مدرسه حرکتهایی که نباید، اتفاق میافتد.
محمودزاده با بیان اینکه نیازمند بودیم نسبت به این بی تفاوتی و رها شدگی برنامهای در آموزش و پرورش داشته باشیم که ناظر به همه ابعاد نیروی انسانی بحث منزلت، معیشت، مرجعیت و موضوع جذب و توانمندی باشد. همه اینها را در برنامه خود قرار دادیم. در این آموزش ضمن خدمت معلمان که امروز افتتاحیه آن در سراسر کشور انجام میگیرد، روشهای دقیق و سختگیرانه در حوزه جذب و کارآمدی و ارتقای توانمندی معلمان استفاده میشود.
آموزش توانمندسازی نیروی انسانی مدارس غیردولتی در ۳ سال
وی خاطر نشان کرد: قرار است در فرایندی سه ساله، معلمان و نیروی انسانی مدارس غیر دولتی آموزش ببینند. البته دو پیش شرط دارد، نخست اینکه هیچ معلم گزینش نشدهای در این مدارس وجود نداشته باشد. در این راستا هم برای معلمان جدید و هم برای معلمان با سابقه فرآیند ۱۵ روزه سال های قبل را امسال به ۵ ماه رساندیم. پیش شرط دوم نیز آن است که رشته تخصصی معلم با دوره تحصیلی باید مرتبط باشد. در این راستا نیازسنجی اساسی هم به جهت مطالبات اسناد بالادستی از ما انجام گرفت. با همکاری دانشگاه فرهنگیان به تهیه بستههای ۶۰ ساعته رسیدیم که پس از آموزش دیدن معلمان، به آن ها کارت صلاحیت حرفهای داده میشود؛ پس از آن اگر معلمی کارت صلاحیت حرفهای نداشته باشد حق ورود به مدارس غیر دولتی را ندارد. علاقه مندیم بین ۱۲ تا ۱۵ ساعت از این بستهها را با همکاری حوزههای علمیه و دانشگاه فرهنگیان انجام دهیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه کیفیت آموزشی محور اصلی نظامهای تعلیم و تربیت در دنیا است و معلمان بازیگران اصلی این کیفیت بخشی در آموزش و پرورش دنیا هستند، افزود: مطالعات برجسته بین المللی، معلم را از اثرگذارترین عامل پیشرفت تحصیلی دانش آموزان معرفی میکنند و نظامهای تحصیلی دارای عملکرد بهتر و قابل و قبول، همگی توجه زیادی به چگونگی انتخاب معلم و آموزش معلمان خود دارند. موفقیت یک نظام آموزشی وابسته به نظام ترییت معلم کارآمد است. این موضوع در نظام تعلیم و تربیت کشور ایران به جهات مختلف از اهمیت بیشتری برخوردار است. هم به دلیل وجه تمایزی که نظام تعلیم و تربیت کشور ما با سایر نظامات تعلیم و تربیتی دنیا از بعد رویکرد اعتقادی، معرفتی، اخلاقی و تربیتی و پرورشی دارد و هم به جهت اینکه ما در اسناد بالادستی و بیانیه گام دوم انقلاب مهم ترین سرمایه کشور را نیروی انسانی میدانیم.
وی عنوان کرد: نیروی انسانی را نه فقط هدف و عامل توسعه بلکه عامل خودسازی و جامعه سازی و تمدن سازی تعریف میکنیم، از این رو راهبردهایی را در راستای رشد حرفهای معلمان باید در نظر بگیریم. تفاوت نمیکند این امر چه در مقوله مدارس دولتی و چه در مدارس غیر دولتی باشد.
نظر شما